COPD Nederlands

COPD

COPD en voeding

De meeste mensen zijn verrast om te horen dat het voedsel dat ze eten hun ademhaling kan beïnvloeden. Je lichaam gebruikt voedsel als brandstof voor al zijn activiteiten. De juiste mix van voedingsstoffen in uw dieet kan u helpen gemakkelijker te ademen. Geen enkel voedsel zal alle voedingsstoffen leveren die je nodig hebt - een gezond dieet heeft veel variatie. U en uw zorgteam zullen een maaltijdplan voor u uitwerken. Een ontmoeting met een geregistreerde diëtist-voedingsdeskundige zal u helpen op het goede spoor te komen.

Hoe verhoudt voedsel zich tot ademhalen?

Het proces van het veranderen van voedsel in brandstof in het lichaam wordt metabolisme genoemd. Zuurstof en voedsel zijn de grondstoffen van het proces, en energie en koolstofdioxide zijn de eindproducten. Kooldioxide is een afvalproduct dat we uitademen.

De juiste mix van voedingsstoffen in uw dieet kan u helpen gemakkelijker te ademen.

Metabolisme van koolhydraten produceert de meeste koolstofdioxide voor de gebruikte hoeveelheid zuurstof; metabolisme van vet produceert het minst. Voor sommige mensen met COPD helpt het eten van een dieet met minder koolhydraten en meer vet hen gemakkelijker te ademen.

Voedingsrichtlijnen

Kies voor complexe koolhydraten, zoals volkoren brood en pasta, verse groenten en fruit.

Om gewicht te verliezen: Kies voor de meeste van uw complexe koolhydraten voor vers fruit en groenten boven brood en pasta.

Om aan te komen: Eet een verscheidenheid aan volkoren koolhydraten en vers fruit en groenten.

  • Beperk enkelvoudige koolhydraten, waaronder tafelsuiker, snoep, cake en gewone frisdranken.
  • Eet elke dag 20 tot 30 gram vezels, van bijvoorbeeld brood, pasta, noten, zaden, fruit en groenten. Eet minstens twee keer per dag een goede eiwitbron om sterke ademhalingsspieren te behouden. Goede keuzes zijn melk, eieren, kaas, vlees, vis, gevogelte, noten en gedroogde bonen of erwten.

Om gewicht te verliezen: Kies vetarme eiwitbronnen zoals mager vlees en magere zuivelproducten.

Om aan te komen: Kies eiwitten met een hoger vetgehalte, zoals volle melk, volle melk kaas en yoghurt.

  • Kies enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten, die geen cholesterol bevatten. Dit zijn vetten die bij kamertemperatuur vaak vloeibaar zijn en afkomstig zijn van plantaardige bronnen, zoals koolzaadolie, saffloerolie en maïsolie.

Om gewicht te verliezen: Beperk uw inname van deze vetten.

Om aan te komen: voeg dit soort vetten toe aan je maaltijden.

  • Beperk voedingsmiddelen die transvetten en verzadigd vet bevatten. Bijvoorbeeld boter, reuzel, vet en huid van vlees, gehydrogeneerde plantaardige oliën, bakvet, gefrituurd voedsel, koekjes, crackers en gebak.

Let op: dit zijn algemene voedingsrichtlijnen voor mensen met COPD. De behoeften van elke persoon zijn anders, dus overleg met uw arts of RDN voordat u wijzigingen aanbrengt in uw dieet.

Controleer uw gewicht

Maak er een gewoonte van om jezelf regelmatig te wegen. De weegschaal waarschuwt u voor gewichtsverlies of gewichtstoename. Raadpleeg uw arts of diëtist als u blijft afvallen of als u aankomt terwijl u het aanbevolen dieet volgt. Er zijn gezondheidscomplicaties die het gevolg kunnen zijn van onder- of overgewicht. Een goed gevoed lichaam is beter bestand tegen infecties. Wanneer mensen met COPD een infectie krijgen, kan deze snel ernstig worden en tot ziekenhuisopname leiden. Goede voeding kan dat helpen voorkomen. Als er toch ziekte optreedt, kan een goed gevoed lichaam beter op de behandeling reageren.

Vitamines en mineralen

Veel mensen vinden het nuttig om een ​​multivitamine voor algemeen gebruik te nemen. Vaak nemen mensen met COPD steroïden. Langdurig gebruik van steroïden kan uw behoefte aan calcium verhogen. Overweeg om calciumsupplementen te nemen. Zoek er een die vitamine D bevat. Calciumcarbonaat of calciumcitraat zijn goede bronnen van calcium. Voordat u vitamines aan uw dagelijkse routine toevoegt, moet u dit met uw arts bespreken.

Natrium

Te veel natrium kan oedeem (zwelling) veroorzaken dat de bloeddruk kan verhogen. Als oedeem of hoge bloeddruk gezondheidsproblemen voor u zijn, bespreek dan met uw arts hoeveel natrium u elke dag moet eten. Vraag uw RDN naar het gebruik van specerijen en kruiden bij het kruiden van uw voedsel en andere manieren waarop u uw natriuminname kunt verminderen.

Vloeistoffen

Veel water drinken is niet alleen belangrijk om je gehydrateerd te houden, maar ook om slijm dun te houden, zodat het gemakkelijker kan worden verwijderd. Praat met uw arts over uw waterinname. Een goed doel voor veel mensen is dagelijks 6 tot 8 glazen (8 fluid ounces elk). Probeer niet zoveel vloeistof tegelijk te drinken; verdeel het over de hele dag. Sommige mensen vinden het handig om elke ochtend een waterkruik te vullen met al het water dat ze op een dag zouden moeten drinken. Vervolgens vullen ze hun glas bij uit die kan en houden ze gedurende de dag hun vorderingen bij. Onthoud dat elke gezonde cafeïnevrije vloeistof meetelt voor uw vochtdoel, en de meeste voedingsmiddelen dragen ook een aanzienlijke hoeveelheid vocht bij.

Medische voedingsproducten gebruiken

U vindt het misschien moeilijk om aan uw voedingsbehoeften te voldoen met gewoon voedsel, vooral als u elke dag veel calorieën nodig heeft. Als uw RDN heeft gesuggereerd dat u meer van uw calorieën uit vet haalt - de meervoudig onverzadigde, enkelvoudig onverzadigde en cholesterolarme variant - kunt u dit doel misschien niet gemakkelijk bereiken met gewoon voedsel. Uw RDN of arts kan u aanraden een vloeistof te drinken die een medisch voedingsproduct (supplement) wordt genoemd. Sommige van deze producten kunnen als een compleet dieet worden gebruikt door mensen die geen gewoon voedsel kunnen eten, of ze kunnen worden toegevoegd aan gewone maaltijden door mensen die niet genoeg kunnen eten.

Dieettips

  • Rust vlak voor het eten.
  • Eet 's morgens vroeg meer als u later op de dag gewoonlijk te moe bent om te eten.
  • Vermijd voedsel dat gasvorming of een opgeblazen gevoel veroorzaakt. Ze hebben de neiging om het ademen moeilijker te maken.
  • Eet 4 tot 6 kleine maaltijden per dag. Hierdoor kan uw middenrif vrij bewegen en kunnen uw longen zich vullen met lucht en gemakkelijker leeglopen
  • Als u door het drinken van vloeistoffen bij de maaltijden een te vol gevoel krijgt om te eten, beperk dan vloeistoffen bij de maaltijden; drink een uur na de maaltijd.
  • Overweeg om 's avonds een voedingssupplement toe te voegen om een ​​vol gevoel overdag te voorkomen

QR code naar deze pagina

QR Code