Lage rugpijn Nederlands

Lage rugpijn

Afbeelding met persoon, zitten, binnen, plaats Automatisch gegenereerde beschrijving

Lage rugpijn komt veel voor. Bijna twee van de drie mensen hebben op enig moment in hun leven lage rugpijn. De oorzaak is meestal niet ernstig en meestal verbetert de pijn binnen vier tot zes weken. Maar bij sommige mensen kan de pijn maanden of zelfs jaren aanhouden.

U kunt lage rugpijn vaak zelf onder controle houden. Maar bij sommige klachten moet u misschien naar een fysiotherapeut

Over uw rug

Uw rug bestaat uit vele met elkaar verbonden delen, waaronder botten, gewrichten, spieren, ligamenten, zenuwen en pezen. Uw ruggengraat ondersteunt uw rug. Hij bestaat uit 24 afzonderlijke botten, wervels genaamd, die op elkaar zijn gestapeld. Onder de wervels, aan de onderkant van uw ruggengraat, bevinden zich het heiligbeen en het stuitbeen. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven die als schokdempers fungeren en ervoor zorgen dat uw wervelkolom kan buigen. Uw ruggenmerg loopt door de wervels en vervoert zenuwsignalen tussen uw hersenen en de rest van uw lichaam. Het ruggenmerg loopt tot aan uw onderrug en loopt dan verder als een stel zenuwen. Dit wordt de 'cauda equina' genoemd, Latijn voor 'paardenstaart', waar het op lijkt. Het is meestal moeilijk voor artsen om precies te zeggen wat de oorzaak is van de rugpijn. Dit komt omdat er zoveel verschillende delen van uw rug zijn en weefsels die uw rug omringen...

Symptomen van lage rugpijn

De symptomen van lage rugpijn kunnen van persoon tot persoon verschillen. De pijn kan plotseling opkomen, misschien nadat u iets zwaars hebt opgetild of een beweging hebt gemaakt die uw rug pijn heeft gedaan. Of de pijn kan geleidelijk ontstaan, na verloop van tijd of zonder duidelijke reden. De pijn kan mild of hevig zijn. Sommige mensen hebben ook pijn in de bil of langs een been, soms tot in de kuit of de tenen. Dit wordt ischias genoemd.

De meeste mensen met rugpijnklachten hebben zogeheten aspecifieke rugpijn. Dit betekent dat er geen duidelijke of specifieke oorzaak is (zoals een onderliggende medische aandoening). Het betekent dat tests vaak niet echt kunnen helpen, omdat er geen specifieke schade aan de wervelkolom of de spieren eromheen op te zien zou zijn. Dit klinkt misschien verontrustend, maar het betekent dat er geen ernstige oorzaak voor de pijn is.

Wanneer medische hulp en advies inroepen?

Negen van de 10 mensen merken dat hun lage rugpijn binnen vier tot zes weken verbetert. Misschien voelt u zich al eerder beter, binnen een paar weken. Maar neem contact op met uw huisarts als de pijn ernstig is, na verloop van tijd erger wordt of na vier tot zes weken nog niet is verbeterd. Neem ook dringend contact op met uw huisarts als u zich onwel voelt of een hoge temperatuur hebt. En als u kanker of osteoporose hebt gehad, wil uw huisarts misschien controleren of er geen ernstiger oorzaak is.

Roep onmiddellijk medische hulp in als u:

  • gevoelloosheid of tintelingen rond uw billen of genitaliën hebben
  • je kunt niet controleren wanneer je plast of je kunt helemaal niet plassen
  • de controle over je darmen verliezen
  • onvast bent wanneer u loopt, uw benen zwak aanvoelen of uw voet afzakt of sleept

Dit kunnen tekenen zijn dat de zenuwen onder in uw ruggengraat worden afgekneld. Dit wordt het cauda equina syndroom genoemd en moet dringend behandeld worden.

Oorzaken van lage rugpijn

Niet-specifieke rugpijn

Dit is veruit de meest voorkomende vorm van rugpijn. Uw arts zal u waarschijnlijk niet precies kunnen vertellen wat de oorzaak van de pijn is, maar meestal is er geen ernstig probleem. Meestal wordt de pijn veroorzaakt door een eenvoudige verrekking van de spieren, pezen of ligamenten rond uw rug, maar niemand weet het zeker.

Een specifieke gebeurtenis of beweging kan de oorzaak zijn van uw rugpijn. Misschien hebt u zich gespannen, gedraaid of iets zwaars opgetild. Of de pijn kan geleidelijk zijn ontstaan. Bij sommige mensen houdt het verband met repetitieve taken op het werk of langdurig in één houding zitten. U hebt ook meer kans op lage rugpijn als u overgewicht hebt. Rugpijn kan ontstaan als gevolg van de normale 'slijtage' van de botten van uw ruggengraat naarmate u ouder wordt. Een slechte houding kan de spieren rond uw wervelkolom belasten. Rugpijn kan worden veroorzaakt door een combinatie van verschillende factoren, waaronder emotionele.

Specifieke rugpijn

Soms wordt rugpijn veroorzaakt door schade aan delen van uw wervelkolom, waaronder:

  • een hernia - een tussenwervelschijf puilt uit en drukt op uw ruggenmergzenuwen
  • een breuk - een scheur of breuk in een van de botten in uw rug, misschien als gevolg van osteoporose
  • ontstekingspijn in de onderrug, veroorzaakt door een aandoening zoals spondylitis ankylosis, wanneer uw immuunsysteem ontsteking veroorzaakt in de gewrichten en ligamenten van de wervelkolom

Rugpijn kan ook worden veroorzaakt door een ernstige aandoening zoals een infectie of kanker, maar dit is zeer ongewoon.

Diagnose van lage rugpijn

Uw fysiotherapeut of huisarts zal de diagnose lage rugpijn meestal kunnen stellen aan de hand van uw klachten en door u te onderzoeken. Een fysiotherapeut is een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg die gespecialiseerd is in het behouden en verbeteren van beweging en mobiliteit. Misschien wilt u meteen naar de fysiotherapeut.

Preventie van lage rugpijn

Als u weet hoe u voor uw rug moet zorgen, kunt u het risico op rugpijn aanzienlijk verkleinen. Het kan helpen om het volgende te doen.

  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging - wandelen, zwemmen of een hometrainer zijn allemaal dingen die u kunt doen, zelfs als uw rug een beetje pijnlijk aanvoelt. Neem de tijd om uw conditie op te bouwen als u nieuwe activiteiten probeert.
  • Gebruik uw benen om voorwerpen op te tillen door uw knieën en heupen te buigen, niet uw rug.
  • Houd een goede houding aan - als u aan een bureau werkt, zorg dan dat uw stoel, bureau en computerscherm goed zijn ingesteld. Het zal helpen als uw werkgever uw werkplek beoordeelt.
  • Beweeg regelmatig - blijf niet te lang in dezelfde houding zitten.

Behandelingsmogelijkheden voor lage rugpijn

Uw fysiotherapeut zal u waarschijnlijk aanmoedigen om zelfhulpmaatregelen te nemen. Hij kan u ook adviseren welke oefeningen u kunt doen om uw rug te helpen.

Fysieke therapieën

Uw huisarts kan u fysiotherapie aanbevelen bij lage rugpijn. Dit kan omvatten:

  • oefeningen die lichaamsbeweging, beweging, spierversterking, houdingscontrole en rekoefeningen inhouden
  • Manuele fysiotherapie, zoals massage of manipulatie van de wervelkolom

QR Code naar deze pagina:

QR Code