Revalidatie na gebroken pols Nederlands

Revalidatie na gebroken pols

Afbeelding met persoon, person, verband Automatisch gegenereerde beschrijving

U moet er rekening mee houden dat u zeker meer dan zes weken nodig heeft, voordat u de pols weer redelijk goed kunt gebruiken. U kunt meestal pas na drie maanden uw pols weer normaal en pijnvrij gebruiken. Na de gipsbehandeling kan de hulp van een fysiotherapeut nodig zijn.

Oefeningen

Wanneer het gips net verwijderd is, heeft uw behandelend arts u uitgelegd dat u de hand en pols weer mag gaan bewegen. Dan mag u beginnen met revalidatie oefeningen. Hieronder ziet u een aantal oefeningen op een rijtje. Het is belangrijk dat u de oefeningen uitvoert zoals beschreven, zodat u de hand niet overbelast.
Voor het oefenen een aantal aandachtspunten:

    • Na een operatie of het verwijderen van gips kan uw hand en pols er anders uitzien (zwelling, andere kleur) en stijf en pijnlijk aanvoelen.
    • Bewegen helpt om de stijfheid en pijn te verminderen. Het is dus belangrijk om te oefenen.
    • Na het oefenen kan er enige verergering van de pijn (en zwelling) optreden, echter na een uur moet het weer als normaal aanvoelen. Bij pijnklachten kunt u eventueel paracetamol gebruiken.

Na verwijdering van het gips

Probeer in de eerste 2 weken nadat het gips verwijderd is uw hand weer te gaan inzetten bij dagelijkse handelingen. Start hierbij met wassen, aankleden, eten, was opvouwen, afwassen of vaatwasser in en uitruimen (lichte voorwerpen en één bord tegelijk). Probeer deze activiteiten te verdelen over de dag en luister naar uw pijnklachten van de pols. Pijnverergering tijdens of langere tijd na de activiteit is een teken om het rustiger aan te doen. Probeer na 4 weken de zwaarte en het aantal handelingen langzaam op te bouwen. De verwachting is dat u na 6 weken uw hand en pols weer normaal kan bewegen en inzetten.

Oefeningen voor revalidatie van een gebroken pols

Probeer vaak te oefenen, liefst 4-6 keer per dag en herhaal iedere oefening 10 keer. Beweeg rustig en forceer niet.

    1. Buigen en strekken van de pols. Buig en strek de pols met de onderarm liggend op de tafel en de hand over tafelrand. Wanneer dit makkelijk gaat, kunt u na 2 weken de oefening verzwaren door de oefening uit te voeren terwijl u een halve liter flesje gevuld met water vast houdt.
    2. Zwaaibeweging: maak een zwaai beweging met uw hand.
    3. Draaien van de onderarm/pols. Kijk afwisselend naar uw hand palm en uw handrug door de onderarm en hand te draaien.
    4. Vuist maken. Maak met uw vingers de volgende vuisten
    5. Duim: raak met uw duim eerst uw wijs vinger, dan uw middelvinger, dan uw ringvinger en dan uw pink aan.
    6. Schouder/elleboog Maak draaibewegingen in de schouder. Buig en strek uw elleboog. Vragen Heeft u nog vragen, stel ze gerust aan uw behandelend arts, de gipsverbandmeester of uw huisarts.

QR Code naar deze pagina:

QR Code